Monday 18 June 2012

Teruskannn

Assalamualaikum..
Alhamdulillah...hari ni saya sihat..kamu semua camne??ok2 x?..ni nak cite pasal teruskannnnn....
kadang2 dunia ni penuh dugaan dan cabaran sampai terasa x terdaya menghadapinya..kadang2 rasa macam nak mengalah je..ok2..STOP RIGHT THERE..
Rilekss..semua orang ada dugaan tersendiri..tapi kenapa kenapa perlu berputus asa???..hurm..memanglah akan terasa mcm tu tapi jangan pernah berbuat demikian(putus asa)...ok saya nak wat satu analogi..ok..hurmm....
riding..cycling..pedalling..hahha
Adalah seorang lelaki ni dia tengah berbasikal dan nak balik rumah dia lepas sekolah..dia dah rempuh banyak rintangan sampailah satu tempat ni..dia kene bawak basikal dan die kene mendaki bukit..tapi waktu tu dia tengah penat sangat..dia tahu kalau dia balik rumah nanti dia boleh rehat banyak2 sebab dah letih kan..dia pun kayuh kuat2..dan kuat...tiba2..
Haaa..kat sini korang buat andaian kalu dia teruskan kayuhan dia atau tidak kayuh di pertengahan jalan tersebut..
  1. Terus kayuh : YEESS... dapat balik rumah ngan selamt..best betul dapat stop kayuh waktu turun bukit..lepas kayuh tak henti2 akhirnya terbalas jugak usaha aku...
  2.  Stop kayuh : AARRGGHH...aku dah nak tergolek la pastu lagi susah aku nak daki balik sampai atas sana..dah lah ni satu2nya jalan balik rumah..aarrgghhh penatnya!!!
Basikal adalah kehidupan
Kaki yang mengayuh adalah usaha
Rumah adalah matlamat
Bukit adalah ujian/cabaran/dugaan

Dapat kita lihat kat sini kehidupan kita seperti basikal yang perlu di kayuh dan perlu terus mengayuh..tetapi kalau kita berhenti mengayuh di pertengahan jalan nahaslah kita..susah nak teruskan mengayuh sebab berhenti mengayuh bagai membawa diri kita jauh dari matlamat kita..

So jangan mengalah..no matter what happen...you must be strong and you will serve what you did..biarlah kita susah sekarang kerana kesusahan itu akan dapat ganjarannya pada masa akan datang..dan kesusahan itu mengajar kita erti kehidupan yang sebenar..Tiada siapa yang boleh mengubah hidup kita melainkan kita yang mengubahnya.

Dan jangan sekali-kali kamu lupa..dalam apapun jua keadaan yang kita hadapi ingatlah bahawa kita mestilah mengingati ALLAH dan supaya DIA akan ingat kita dan membantu kita...insyallah

2 comments:

  1. macam pernah baca je... life is like riding bicycle.. it will not stop until you stop cycling,.. tulis kat sam jeram... kan?

    ReplyDelete
  2. haha...memang ade tulis pon kat sana..tp aku mmg nk tulis psl mende ni pun..

    ReplyDelete