Sunday 8 July 2012

Siapa yang becakap?

Assalamualaikum,
"Salam semua.." 
"Sapa cakap tu??mulut tak bercakap..habis suara apa tadi??.." 
"Saya lah hati.." 
Hati selalu berbicara..sampai kita sakit dada nak suruh hati berhenti berkata-kata..betul x kawan2???
Ada lah satu hari ni Rasulullah suruh Aisyah yang pergi ke kenduri tersebut dengan syarat mengulum air supaya tidak berkata-kata sewaktu dirumah orang kenduri nanti...
Lepas Aisyah balik ke rumah didapati air yang Aisyah kulum tadi keruh...sedangkan pada awalnya air itu jernih saja...lepas itu nabi berkata..sememangnya engkau tidak bercakap tetapi hati kau berkata-kata..
suara itu datang dari sini
Setiap orang sama nilaiannya tak kesahlah tua ke muda ke laki ke perempuan ke semua hati bercakap cuma kita tak sedar..x caye cube test sendiri...kerana semua orang ada pendapat sendiri yang tidak perlu untuk diucapkan oleh mulut dan hanya diri sendiri dan Allah sahaja yang tahu..
Dan hendaklah dijaga hati ini sebaik-baiknya..kerana segumpal darah ini merupakan ketua seluruh anggota kita...jika rosak dia rosaklah semuanya..
nauzubillah
Bukan itu je... lebih baik hati berbicara daripada mulut berbicara kerana ada hati orang yang boleh sakit dengan kata2 yang keluar dari mulut kita...cukuplah menyimpan kata itu dengan kata hati kerana sakit diri sendiri dan Allah saja yang tahu dapat kita rasai daripada sakit orang lain siapalah yang tahu...
jom renovate..


No comments:

Post a Comment