Saturday 3 August 2013

Life like a Seed

Salam Alaik
Maaf sangat da lama tak update blog ni(entah ada orang baca ke tidak tah)..
Melayari sebuah kehidupan dengan qada'Nya yang boleh kita usaha kan untuk mencapai qadarNya..pastinya tidak pernah senang...
Sorilah merepek je...sebenarnya nak cerita pasal alam kehidupan..almaklumlah baru masuk alam 'lepas persekolahan'...mesti ada benda baru yang dapat belajar...cuma nak ambil atau tak ambil pengajarannya..itu sahaja..
Korang pernah tak buat experiment rasenya darjah2 dulu pernah buat..kene benihkan pokok..yang korang amek biji kacang hijau tu..pastu letak kat petri dish dalam tu ada kapas basah pastu korang letak kacang dalam tu..then lepas 5/6 hari..tengok balik untuk dapatkan result..right3..
So ape kaitan dengan tajuk kali ni..emmm...ok nak cakap korang ni ibarat biji benih..biji benih yang perlu dibiakkan..dan yang perlu dibesarkan..dan pbila tumbuh daun pada biji benih tu.. 
Korang akan diasingkan dari tempat korang dahulu ke tanah..dan disitu bermula lah ujian yang korang akan hadapi..dengan biji benih yang lain..ulat-ulat yng lapar..berusaha nak dapatkan air...berusaha nak buat makanan senidri....demi meneruskan hidup..

Begitu jugak kalau alam realiti..korang akan ke suatu tempat..yang dimana korang kena berdikari sendiri untuk hidup..mengharungi segala ujian..macam aku hadapi sekarang ni..duduk dekat KL..memang tak jauh dari mak bapak..tapi takde depan mata mak bapak(so ibu ayah xbleh nak awasi kita)..boleh berlaku macam2...without your iman and amal..semua boleh terpesong. 

Memulakan sesuatu memang bukan senang...dugaan nya banyak..BUT..ade sorang motivator ni cakap.."permulaan yang baik dan konsisten..in syaa allah pengakhirannya jugak akan jadi terbaik"..so make a good start..eventhough its not that easy..people said "because to get something you must loose something.. "
" Dan ingat jadilah kamu benih yang baik..kalau dicampakkan di mana2 pun tetap membuahkan hasil "..so tak kesahlah kat mana korang duduk..berapa banyak ilmu yang korang ada..tak kesahlah lawa mana pun korang..hensem mana pun korang..tapi yang paling penting mcam mana korang react with your a'ql and knowledge and your appearance tu.. apa2 pun hanya diri sendiri dan Allah sahaja yang boleh membantu diri kita..orang lain hanya mampu motivate.. 

So bergantung harap dengan Allah..kerana Dialah sebaik-baik penolong..semoga kamu semua menndapat sedikit pengajaran..weee.. :D

 
 
 

No comments:

Post a Comment